söndag 3 november 2013

Geishamuffins med kaffefrosting

I dag fyller min syster år och vi ska fira både henne och pappa som fyllde år för några dagar sedan. Jag erbjöd mig att baka lite muffins eftersom jag ändå hade en smakkombination som jag ville testa, nämligen Geisha och kaffe. 

Jag hittade ett utmärkt recept på muffins att utgå ifrån på denna blogg.

Muffins med Geisha dark


125 g smör
170 g socker
2 ägg
270 g mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
en nypa salt
1,5 dl kaffe
200 g Geisha dark (man kunde ha haft i ännu mera också för det är en ganska stor sats)

Och så här gjorde jag:
1. Sätt ugnen på 220 grader.
2. Koka kaffe och låt det svalna lite.
3.Vispa rumsvarmt smör och socker luftigt. Tillsätt äggen ett i taget och vispa emellan.
4. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner dem omväxlande med kaffet i smeten.
5. Hacka Geishan grovt och blanda i smeten.
6. Klicka i formar och grädda stora i ca 15 minuter och små i ca 10 minuter i mitten av ugnen.

Mockasmörkräm

(Samma jag gjorde för någon vecka sedan.)


2 msk kokat vatten
1 msk snabbkaffepulver
350 g florsocker
175 g mjukt lätt saltat smör

Blanda snabbkaffepulvret i kokhett vatten och låt svalna. Vispa ihop smör och florsocker och tillsätt kaffeblandningen då den svalnat. Vispa tills blandningen är mjuk och luftig. Spritsa på muffinsen.


Snabbt gjorde jag några små söta spöken och och blommor av sockermassa som jag färgade svart som dekoration.



De här får åka iväg på kalas


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar