söndag 21 april 2013

Smak av sommar

Vi har Adams gudfar på besök idag och alla tillfällen att laga tårtor måste ju tas tillvara. Jag började dock dagen med att göra rabarberkräm till efterrätt. Det börjar ju vara dags att tömma fryset på förra sommarens skörd. Även tårtan innehöll både blåbär och vinbär från fryset.

Tårtan bestod av chokladbotten enligt det här receptet. Jag gjorde satsen som är passlig i en form med 15 cm i diameter. Bottnen delade jag i två delar och jag fuktade båda delarna med mjölk. Jag gjorde en halv sats nutellafrosting (200 g nutella, 100 g philadelphia, 50 g smör, 50 g florsocker) och bredde hälften av frostingen på undre bottnen. Ovanpå frostingen radade jag bananskivor, vinbär och blåbär och så lyfte jag på den andra tårthalvan. Högts upp bredde jag ut resten av frostingen och mera bananskivor, blåbär och vinbär. Enkelt, fint och supergott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar