tisdag 9 april 2013

En favorit och en kompromiss

Hemmadag igen och det har ju blivit lite av en tradition att jag och Adam bakar då medan Noah sover. Idag gjorde vi maränger enligt min mommos recept som jag lagt upp här förut (fast min mamma hävdar att det är hon som gett receptet åt min mommo) men med ny smak. Vi använde nämligen Dammenbergs mintchoklad och mintdoften som spred sig i huset medan marängerna gräddades lovade mycket och vi blev inte besvikna. Dammenbergs mintchoklad använder jag alltid då jag gör mintchokladfrosting eftersom det är den enda mintchokladen jag hittat som inte innehåller bitar av mint och vill man spritsa frostingen med t.ex. en stjärntyll går det inte om frostingen inte är helt slät. Chokladen innehåller varken ägg, gluten eller laktos men den kan innehålla spår av mjölk.




Dagens kompromiss var denna version av Ålandspannkaka. Jag visste inte om jag skulle koka gröt eller göra pannkaka av mjölken jag hade i fryset så det blev pannkaka med gröt i. Ska man enligt dig göra Ålandspannkaka av mannagryn eller risgryn? Det visade sig att jag varken hade tillräckligt med risgryn eller mannagryn hemma så denhär pannkakan innehåller både och. Mums! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar