måndag 23 juli 2012

Matutmaning

På bloggen kakkakaffe kan man för tillfället följa med då en familj på fem personer försöker klara sig med en matbudget på 200 euro i fyra veckor och hittills har de lyckats bättre än jag trodde att var möjligt. Då tycker man ju att vår familj bestående av fyra personer skulle klara av samma sak. Just nu har jag faktiskt inte så stor motivation att planera veckans maträtter så noggrant i förväg men jag tänkte ändå göra ett försök eftersom vi faktiskt äter ganska billigt från förr. Vi strävar efter att inte handla mer än en gång i veckan och det är ett bra sätt att hålla matkostnaderna nere. Dessutom lagar jag alltid mycket av en rätt så att den räcker till flera måltider per person eftersom det sparar ganska mycket tid. Det som däremot blir ganska dyrt hemma hos oss är att jag tycker väldigt mycket om att baka och har man en matbudget på 50 euro i veckan finns där nog inget utrymme för marsipan och choklad misstänker jag. Dessutom hör ju grillmat sommaren till och varken fisk, kött eller grönsaker som vi grillar mycket av är ju särskilt billig mat. Det tredje problemområdet är att hitta förmånliga, snabba och nyttiga mellanmål. Här äter barnen ganska mycket fil. Jonas semester är ju slut och tar han inte med mat hemifrån finns det heller ingen chans att detta skulle lyckas. 

Matläget här hemma är för tillfället sådant att kylskåpet är helt tomt bortsett från en köttfärssås som jag gjorde idag och som nog räcker till några måltider ännu. Dessutom fick vi jordgubbar av min mommo idag. I frysen finns det inte så mycket i matväg utan mest bakverk och lite glass. Mjöl, socker, pasta, ris och dylikt har vi sådär normalt mycket av hemma. Sallad, potatis och kryddor finns det i odlingslådorna så det behöver vi inte köpa ännu åtminstone.

Vi skall till butiken senare idag så jag återkommer med vad vi köpte och vad det kostade. I övrigt tänkte jag blogga om utmaningen en gång per vecka och berätta vad vi ätit och hur vi ligger till kostnadsmässigt.

2 kommentarer:

  1. Vi blev lite inspirarade av ditt inlägg. Då jag var vårdledig försökte jag verkligen hålla efter matinköpen. Lyckades inte en enda månad komma under 500€. Men nu tänkte vi testa en månad om vi skulle komma ner till 280€ (tack vare ditt inlägg). Och såklart måste vi ju ha en morot, så om det lyckas skall vi köpa en trampolin för de inbesparade pengarna.
    Nina A

    SvaraRadera
  2. Oj vad roligt och smickrade att inspirera någon och inte illa med en sådan morot! Vi får utbyta tips och idéer så kanske det går! Slutsumman i matkategorin i vår bokföring brukar bli 500-600 euro i månaden, men där ingår i stort sett allt som behövs i hushållet och som man kan köpa i en Prisma så våra egentliga matutgifter har jag inte så bra koll på.

    SvaraRadera