lördag 21 april 2012

Odlingslådorna

är klara!

De är alldeles simpla lådor som vi gjorde av material som vi hade färdigt här hemma, d.v.s. ohyvlade bräden. Vi gjorde dem ganska höga, mest för att jag tyckte att det skulle bli snyggast så, men också för att man då kan odla nästan vad som helst i dem. Vi gjorde fyra små lådor (120 x 80 cm) och en stor (220 x 80 cm) och de är fyra bräden höga.


För att förhoppningsvis få dem att hålla lite bättre utomhus penslade jag dem med järnvitriol (järnsulfat) upplöst i vatten med lite Herdins silverbets i. Jag satte ca 1 kg järnvitriol i 7 liter vatten. Det gjorde också att lådorna fick en fin naturligt grå färg och behandlingen och solen kommer att göra dem ännu gråare med tiden. Så här såg de ut strax efter att jag penslat dem. 


Jag visste sedan tidigare att jag ville ha dem rakt utanför hjälpköksdörren, alltså här


men först grävde jag fram berget, vilket nog var lite jobbigare än jag trott, men med spade, sekatör och högtryckstvätt fick jag ändå fram en fin röd bergsknall. Det tog lite tid innan jag fick lådorna utplacerade på ett vettigt sätt, men till sist blev det ganska bra. 


Vi satte plast i bottnet på lådorna för att förhindra rötter och annat att börja växa i dem. Eftersom tre de står direkt på berg gör plastet säkert också att jorden i dem inte torkar ut så fort, men vi gjorde nog några hål i plastet. Fast som ni ser på bilden står lådorna längst bort i en stor damm så där fick jag, efter att jag grävt bort all blöt jord från berget, fylla med grus så att lådorna inte skulle stå i vattnet. För säkerhetsskull satte vi grus i bottnet på dessa två lådor så att det förhoppningsvis skall dränera jorden lite bättre. Det finns helt enkelt ingenstans där vattnet kan rinna bort i den här bergsskrevan så därför är där riktigt blött. Av den orsaken lyckades jag också väcka denna från sin vintersömn då jag försökte gräva fram berget.


Underst i lådorna satte jag sand för att slippa fylla hela med mylla eftersom det skulle bli ganska dyrt. Ovanpå sanden skall det komma en blandning av mylla och torv. Sedan är det väl bara att börja odla. I den stora lådan tänkte jag odla potatis och i en av de mindre skall vi ha jordgubbar och i en annan en blandning av olika örter. I de två övriga sår jag säkert sallad, rädisor, morötter, ärter och annat som man brukar ha i köksträdgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar